Прафілактыка маўленчых парушэнняў
Выхаванне «чыстай» гаворкі ў дзяцей - задача грамадскай значнасці, і сур'ёзнасць яе павінны ўсведамляць ўсе: настаўнік-дэфектолаг, выхавальнікі, спецыялісты і, вядома ж, бацькі. Актуальнай задачай з'яўляецца развіццё і ўкараненне сістэмы мерапрыемстваў па прафілактыцы, ранняму выяўленню маўленчых расстройстваў у дзяцей малодшага і сярэдняга дашкольнага ўзросту.
Сістэма мерапрыемстваў уключае наступныя задачы:
- развіццё агульнай і дробнай маторыкі;
- развіццё прасадычнага боку маўлення;
- сэнсарнае выхаванне;
- фарміраванне гукавымаўлення;
- фарміраванне лексіка-граматычных сродкаў маўленчай сістэмы;
- навучанне элементам граматы.
З мэтай прафілактыкі маўленчых парушэнняў у дзяцей малодшага і сярэдняга дашкольнага ўзросту існуе шэраг мерапрыемстваў, дзе выкарыстоўваюцца славесныя, рухомыя, развіваючыя гульні і практыкаванні, народны фальклор, артыкуляцыйныя і пальчыкавыя гульні і практыкаванні, гульні на развіццё прасадычнага боку маўлення і сенсомоторных навыкаў.
Малышы вялікую частку часу праводзяць у гульні, праз якую знаёмяцца з навакольным іх жыццём, набываюць першыя навыкі і ўменні. Хто з дарослых не заўважаў, як любяць гуляць дзеці са словам? Гуляючы са словам, дзеці пачынаюць разумець родную мову, засвойваюць яго структуру, вучацца размаўляць. Невыпадкова амаль усе народныя пацешкі пабудаваныя на дыялогах. Дзеці любяць рыфмаваць гаворку, яе гучанне, яны адчуваюць велізарнае задавальненне, калі ім чытаюць вершы.
Асноўная мэта слоўных гульняў - развіваць маўленчую актыўнасць дзяцей, уменне суадносіць дзеянне са словам пацешкі , верша, разуменне значэння слоў, уменне правільна іх прамаўляць.
Падабраныя гульні прывучаюць дзіцячае вуха да інтанацыйнага ладу роднай гаворкі, знаёмяць з народнай творчасцю.
Своечасовае фарміраванне правільнага вымаўлення мае важнае значэнне для агульнай культуры мовы і, такім чынам, для нармальных маўленчых зносін з аднагодкамі і дарослымі, паспяховага авалодання граматай, а пры паступленні ў школу - для засваення школьнай праграмы.
Знаёмства дзяцей з гукавым бокам слова пачынаецца з моманту прыходу іх у дзіцячы сад, калі малых прывучаюць пры выкананні практыкаванняў на занятках і ў маўленчых гульнях выразна і выразна вымаўляць галосныя і зычныя гукі, асобныя словы, услухоўвацца ў гучанне слова, суадносіць слова з прадметам, малюначкам , прамаўляць гукападражальныя словы ў розным тэмпе ( хутка, павольна), з рознай сілай голасу (ціха, гучна) і т. д.
Важная перадумова для ўдасканалення прамовы - стварэнне спрыяльнай ў эмацыйным дачыненні да сітуацыі, у якой у дзяцей паўстала б жаданне актыўна ўдзельнічаць у маўленчай зносінах. Эмацыянальныя зносіны дарослага і дзіцяці ўзнікае на аснове сумесных дзеянняў, якія павінны суправаджацца ветлай усмешкай і ласкавым голасам. Уся пазнавальная дзейнасць дзіцяці малодшага і сярэдняга дашкольнага ўзросту звязана з яго практычнай дзейнасцю і з арыентоўкай ў навакольным прадметным свеце.
Чым вышэй рухальная актыўнасць дзіцяці, тым лепш развіваецца яго гаворка. Ўзаемасувязь агульнай і маўленчай маторыкі вывучана і пацверджана даследаваннямі многіх буйных навукоўцаў, такіх, як І.П.Паўлаў , А.Р.Лурыя . Дакладнае, дынамічнае выкананне практыкаванняў для ног, тулава, рук, галавы падрыхтоўвае удасканаленне рухаў артыкуляцыйных органаў: вуснаў, мовы, ніжняй сківіцы і т. Д.
Перадумовамі для лепшага функцыянавання маўленчых органаў і станоўчага ўплыву на выпрацоўку ў дзяцей правільных маўленчых навыкаў і ёсць узаемадзеянне слова і рухаў.
Падрыхтаваў настаўнік-дэфектолаг Дзюрычка К.З.